نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی از به سرانجام رسیدن طرح فاضلاب شهری جویبار پس از ۱۵ سال توقف خبر داد و گفت: این پروژه با اعتبار ۷۰۸ میلیارد تومان وارد فاز اجرایی شده و هم‌زمان، پیگیری پروژه‌های فاضلاب، راه‌سازی و کاهش گره‌های ترافیکی در سایر شهرهای حوزه انتخابیه با جدیت ادامه دارد.
تاریخ انتشار : شنبه ۶ دی ۱۴۰۴ - ۲۱:۲۰
کد خبر : 18717

امید اسمعیلی_صدای نکا؛عمران عباسی‌ کالی نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی، شامگاه شنبه در پیگیری خبری درباره طرح‌های عمرانی و چالش‌های حوزه انتخابیه، از تحقق یکی از مطالبات مهم و دیرینه مردم شهرستان جویبار خبر داد.

وی با اشاره به اهمیت پروژه فاضلاب شهری جویبار اظهار کرد:خدا را شاکریم که پس از ۱۵ سال توقف، اجرای طرح فاضلاب شهری جویبار که شهری ساحلی و دارای حساسیت‌های جدی زیست‌محیطی و بهداشتی است، به سرانجام رسید و این پروژه را به مردم جویبار تقدیم می‌کنیم.

نماینده مردم مازندران در مجلس با قدردانی از مسئولان ملی افزود: در این مسیر لازم می‌دانم از وزیر نیرو، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، معاون رئیس‌جمهور، و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مازندران صمیمانه تشکر کنم؛ چراکه این پروژه با حمایت این عزیزان در لایحه بودجه کشور جای گرفت.

عباسی با اشاره به جزئیات اعتباری این طرح تصریح کرد:برای فاز دوم طرح فاضلاب شهری جویبار، بالغ بر ۷۰۸ میلیارد تومان اعتبار از محل ماده ۲۳ بودجه پیش‌بینی شده که طی پنج سال متوالی و به‌صورت سالانه حدود ۱۴۱ میلیارد تومان تخصیص خواهد یافت.

وی با بیان اهمیت راهبردی این پروژه برای استان مازندران گفت:مازندران در حوزه اجرای تأسیسات فاضلاب شهری، سهم اندکی در مقایسه با میانگین کشوری دارد. در حوزه انتخابیه ما نیز تنها بین ۵ تا ۱۰ درصد آب شرب از منابع سطحی تأمین می‌شود و مابقی وابسته به سفره‌های زیرزمینی است؛ موضوعی که بدون ایجاد زیرساخت فاضلاب شهری، چرخه سلامت و بهداشت را با تهدید جدی مواجه می‌کند.

این نماینده مجلس ادامه داد:سطح آب‌های زیرزمینی در شهر جویبار بسیار بالاست و همین موضوع در سال‌های گذشته موجب آلودگی، مشکلات بهداشتی و نارضایتی شهروندان شده بود.

عباسی با اشاره به پیگیری‌های میدانی خود خاطرنشان کرد: پس از مراجعه تعدادی از شهروندان جویباری به دفتر بنده و طرح مشکلات ناشی از نبود شبکه فاضلاب، این موضوع را به‌طور جدی در اولویت نخست پیگیری‌ها قرار دادیم و با حدود ۱۵ ماه تلاش مستمر، بیش از ۲۰ جلسه مذاکره و مکاتبات متعدد، توانستیم این پروژه را به مرحله اجرا برسانیم.

وی از پیشرفت مناسب پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب جویبار خبر داد و گفت:در آینده نزدیک، درباره ظرفیت‌ها، میزان پیشرفت و اقدامات آتی تصفیه‌خانه فاضلاب جویبار اطلاع‌رسانی دقیق‌تری انجام خواهد شد.

عباسی کالی با تشریح آخرین وضعیت طرح‌های فاضلاب شهری در حوزه انتخابیه، گفت:برخی شهرهای این حوزه به‌طور کامل وابسته به آب چاه‌ها و سفره‌های زیرزمینی هستند و همین موضوع، ضرورت اجرای طرح‌های فاضلاب را دوچندان کرده است.

وی با اشاره به جایگاه جویبار در اولویت‌های استانی افزود:
جویبار به‌حق در زمره پنج شهر اولویت‌دار استان قرار گرفت، اما متأسفانه در مسیر توسعه و تأمین منابع مالی، با توقف‌های جدی مواجه شدیم.

نماینده مردم در مجلس ادامه داد:برای برون‌رفت از این وضعیت، رایزنی‌های گسترده‌ای در سطح شهرستان، استان و ملی انجام شد و خوشبختانه مسیرهای جدیدی برای تأمین اعتبار از طریق بانک توسعه و منابع حمایتی پیش‌بینی شده است.

عباسی با اشاره به وضعیت قائم‌شهر تصریح کرد:انتظار ما این است که پس از جویبار، شهر قائم‌شهر نیز در اولویت اجرای طرح فاضلاب قرار گیرد. در حال حاضر نیاز به اعتبارات سنگینی وجود دارد و فاز نخست این پروژه صرفاً شامل اجرای شبکه فاضلاب است که به‌دلیل بافت شهری پیچیده و هزینه‌بر، نیازمند حمایت ویژه است.

وی با بیان اینکه مردم قائم‌شهر سال‌هاست منتظر اجرای این طرح هستند، گفت:در این مسیر گام‌های اولیه برداشته شده و امیدواریم با تداوم تخصیص اعتبارات، شاهد پیشرفت عملی پروژه باشیم.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه،سوادکوه شمالی، جویبار  و سیمرغ در مجلس در ادامه به وضعیت شهرهای سوادکوه و سوادکوه شمالی اشاره کرد و گفت:شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت مشمول اعتبارات ملی نمی‌شوند و باید از محل اعتبارات استانی تعریف شوند؛ در حالی که در استان نیز محدودیت منابع وجود دارد.
عباسی کالی افزود: بر همین اساس، در نشست‌های مشترک تصمیم گرفته شد سه شهر پل‌سفید، زیراب و شیرگاه در قالب یک بسته مشترک دیده شوند تا امکان استفاده از اعتبارات ملی در فاز بعدی فراهم شود.

وی با هشدار درباره شرایط خاص جغرافیایی این مناطق اظهار کرد:برخلاف جویبار و قائم‌شهر که با مشکل نشت و آلودگی آب‌های زیرزمینی مواجه‌اند در سوادکوه مسئله اصلی شیب تند بافت شهری، خطر رانش زمین و تشدید بحران در صورت اجرای نادرست شبکه فاضلاب است.

عباسی کالی تأکید کرد: در صورت بروز هرگونه شکستگی در شبکه، احتمال تشدید رانش زمین وجود دارد؛ بنابراین پیش از اجرای پروژه، باید مطالعات دقیق و ورود جدی سازمان مدیریت بحران کشور در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد:تأمین زیرساخت‌های زیست‌محیطی و ایمن‌سازی شهرها نیازمند همت هم‌زمان استانی و ملی است و امیدواریم با این نگاه، نخستین نیازهای اساسی شهروندان در این حوزه به‌درستی پاسخ داده شود.

عباسی کالی با اشاره به اهمیت محورهای ارتباطی سوادکوه، این مسیر را یکی از شریان‌های حیاتی شمال کشور دانست و گفت:محور سوادکوه نقش کلیدی در تردد و جابه‌جایی مسافران و کالا دارد و پروژه‌های در حال اجرای این مسیر، از جمله پل بزرگ پل‌سفید، از اهمیت بالایی برخوردارند.

وی درباره آخرین وضعیت پل بزرگ پل‌سفید اظهار کرد:این پروژه که چندین سال متوقف مانده بود، با همت همه‌جانبه مسئولان، اکنون از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار است و در دو فاز اجرایی در حال انجام است.

نماینده مردم در مجلس افزود:در فاز نخست، به طول ۲۹۷ متر، عملیات اجرای شمع‌ها به پایان رسیده و عرشه در حال نصب است که ان‌شاءالله تا پایان سال جاری یا نهایتاً ابتدای سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری می‌رسد.

عباسی کالی ادامه داد:فاز دوم پروژه که اجرای آن بر عهده قرارگاه خاتم‌الانبیاست، تاکنون شامل اجرای دو کوله و ۱۸ شمع بوده و روند اجرایی آن ادامه دارد.

وی با اشاره به موضوع تملک اراضی و تأمین منابع مالی گفت:در این پروژه، همکاری استاندار محترم مازندران و مدیران شهرستانی بسیار مؤثر بوده و در حوزه تأمین اعتبار نیز ۳۰۰ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ تزریق شده است.

عباسی کالی تصریح کرد:بر اساس توافق انجام‌شده، ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز از محل مولدسازی به این پروژه اختصاص خواهد یافت که در صورت تحقق کامل این منابع، امید داریم پروژه در سال آینده به سرانجام برسد.

وی با اشاره به سفر پیش‌روی رئیس‌جمهور به استان مازندران گفت:در دو نشست برگزارشده با استاندار محترم و معاون رئیس‌جمهور، یکی از مطالبات اصلی نمایندگان استان، تعیین تکلیف آزادراه قائم‌شهر–ساری به طول ۴۴ کیلومتر بوده است.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار  و سیمرغ در مجلس ادامه داد:۳۵ درصد سرمایه‌گذاری این آزادراه بر عهده بانک ملی و بخشی دیگر بر عهده صندوق بازنشستگی است و درخواست کردیم مدیرعامل بانک ملی و وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در جلسات تصمیم‌گیری حضور داشته باشند.

عباسی با انتقاد از روند کند اجرای این آزادراه گفت:با گذشت ۱۳ تا ۱۴ سال، تنها حدود ۱۰ درصد از پروژه اجرا شده که نشان‌دهنده حرکت لاک‌پشتی آن است؛ وضعیتی که زیبنده مردم منطقه و کشور نیست.

وی خاطرنشان کرد:در صورت تکمیل این آزادراه، انتقال ترافیک، تسهیل رفت‌وآمد و کاهش بار ترافیکی محور سوادکوه محقق خواهد شد و مسیر خروجی ایمن‌تری برای هم‌وطنان فراهم می‌شود.

نماینده مردم‌ قائم‌شهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار  و سیمرغ در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات ترافیکی قائم‌شهر اشاره کرد و گفت:گره‌های ترافیکی مرکز قائم‌شهر، به‌ویژه محدوده تقاطع الغدیر، موجب گلایه شهروندان و مسافران شده و نیازمند اقدام فوری است.

عباسی کالی افزود:هدف طرح تقاطع غیرهمسطح الغدیر، اتصال این محور به جاده کیاکلا، سیمرغ و جویبار است تا بار ترافیکی مرکز شهر کاهش یابد.

وی با بیان اینکه این طرح هنوز متولی مشخصی ندارد، گفت:این موضوع را در دو نوبت با وزیر محترم راه و شهرسازی مطرح کرده‌ام؛ یک بار در قالب تکمیل پروژه دماوند–فیروزکوه–قائم‌شهر و بار دیگر از محل تعریف پروژه ذیل ماده ۲۰.

نماینده مردم قائم‌شهر،سوادکوه، سوادکوه شمالی،جویبار  و سیمرغ در مجلس با قدردانی از همراهی شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی شهر در ادوار مختلف تصریح کرد:اگرچه این پروژه مستقیماً در حیطه وظایف شهرداری نیست، اما اعلام آمادگی آنان برای کمک در بحث تملک می‌تواند زمینه ورود جدی وزارت راه را فراهم کند.

عباسی کالی در پایان تأکید کرد:اجرای کنارگذرها و تقاطع‌های ایمن در قائم‌شهر، علاوه بر کاهش ترافیک، نقش مهمی در کاهش تصادفات و حفظ جان شهروندان دارد و باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.