زیرساختهای جادهای مازندران عقبتر از رشد حملونقل / سوادکوه گلوگاه تریلیها+تصاویر
ابراهیم فلاح-صدای نکا؛محسن محمد نژاد مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران امروز در نشست خبری خود به چالشهای موجود در زیرساختهای جادهای این استان پرداخت.
او اعلام کرد که با وجود رشد حمل و نقل کالاهای اساسی، زیرساختهای جادهای مازندران بهطور همزمان توسعه نیافته است. این مسئله به ویژه در محور سوادکوه که تنها محور تریلی رو مازندران و گلستان است، مشهود است.
چالشهای زیرساختی:
بریدگیهای خطرناک:
محمد نژاد اشاره کرد که بریدگیها به عنوان محل افزایش تصادفات منجر به فوت شناخته میشوند.
با وجود صرف ۱۸۰ میلیارد تومان برای تبدیل ۶ دستگاه بریدگی به دوربرگردان، هنوز حدود ۸۰ بریدگی ناایمن در استان وجود دارد که نیاز به اعتبار قابل توجهی برای اصلاح دارند.
اعتبارات ناکافی:
وی تأکید کرد که برای نگهداری جادهها به ۲۰ همت اعتبار نیاز است، اما تنها ۲ همت تخصیص مییابد. این مسئله به مشکلاتی در خطکشی، ایجاد روشنایی و ایمنسازی جادهها منجر شده است.
اقدامات انجام شده:
روکش آسفالت و ایمنسازی: در سال جاری، ۳۵۰ کیلومتر روکش آسفالت در راههای اصلی و ۷۱ کیلومتر در راههای روستایی انجام شده است. همچنین، ایمنسازی محور کندوان با اجرای طرحهای مختلف موجب کاهش تصادفات ناشی از ریزش سنگ شده است.
هوشمند سازی جادهها:
با فعالسازی ۱۸۱ سامانه هوشمند، ۷۰۴ میلیون پلاکخوانی انجام شده و ۲.۵ میلیون تخلف ثبت گردیده است. همچنین، نیمی از تماسهای سامانه ۱۴۱ مربوط به وضعیت راههای مازندران است.
بنادر مازندران:
مازندران دارای سه بندر مهم است: بندر امیرآباد، بندر نوشهر و بندر فریدونکنار. این بنادر ظرفیتهای متنوعی برای تخلیه و بارگیری کالاها دارند و به عنوان نقاط کلیدی در مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر شناخته میشوند.
بندر امیرآباد: با وسعت ۱۳۰۰ هکتار و زیرساختهای مدرن، این بندر به عنوان یکی از بنادر نسل سوم کشور، ظرفیت قابل توجهی در صادرات و واردات کالا دارد.
بندر نوشهر و فریدونکنار: این بنادر نیز به گسترش مبادلات بازرگانی کمک میکنند و به عنوان بنادر چند منظوره فعالیت میکنند.
مدیر کل راهداری مازندران بر اهمیت توسعه زیرساختهای جادهای و بنادر تأکید کرد و اشاره کرد که بهبود این زیرساختها میتواند به افزایش ایمنی، کاهش تصادفات و تسهیل حمل و نقل کالا کمک کند. با توجه به چالشهای موجود، لازم است که اعتبارات و منابع بیشتری به این بخش اختصاص یابد تا بتوان به توسعه پایدار و ایمن در حمل و نقل و جادههای مازندران دست یافت.
