
سمیه کریمی-صدای نکا؛جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور محترم
جناب آقای دکتر محمد باقر قالیباف رئیس محترم مجلس شورای اسلامی
حجت¬الاسلام والمسلمین جناب آقای محسنی اژه¬ای رئیس محترم قوه قضاییه
با سلام و آرزوی توفیق
احتراما به¬طوری که استحضار دارید اخیرا شورای عالی اداری بنا به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور مصوبه¬ شماره 40739 تاریخ 11 مردادماه 1404 را تحت عنوان «سند ماموریت وظایف اساسی و الزامات اصلاح ساختار کلان وزارت جهادکشاورزی» به تصویب رسانده که با امضای معاون اول محترم رییس جمهور ابلاغ و سپس منتشر شده است.
در این ارتباط، امضاکنندگان ذیل این نامه شامل اساتید دانشگاه¬ها و موسسات تحقیقاتی و پژوهشی، انجمن¬های علمی، اندیشکده¬ها، تولیدکنندگان انواع محصولات باغی و زراعی و شیلاتی، کارشناسان شاغل و بازنشسته، اعضای جامعه جنگلبانی ایران، انجمن کشاورزان پیشرو، اندیشکده امنیت آب و دیگر سازمان¬های مردم¬نهاد فعال در حیطه¬های طبیعی و زیستی، بنا به ادلّه متعدد، که به اقتضای رعایت اختصار مطلب، فقط به ذکر برخی از آنها اکتفا شده است، همچنین مخالفت علنی بسیاری از نمایندگان متخصص مجلس شورای اسلامی، وزیر محترم جهادکشاورزی، و نیز با عنایت به شرایط ویژه حاکم بر کشور، و به¬دلیل عدم بررسی همه¬جانبه تبعات جبران¬ناپذیر این مصوبه بر امنیت غذایی، حفاظت از منابع طبیعی، کاربری اراضی، منابع آب، تولید محصولات و معیشت قشر زحمتکش بخش¬های مرتبط، از محضر تصمیم¬گیرندگان سطوح عالی حاکمیتی، اجرایی، تقنینی و قضایی کشور درخواست داریم نسبت به صدور دستور لغو مصوبه مذکور اقدام شود.
1- طی شصت سال اخیر در هر مقطع زمانی که مسئولین وقت، حتی با نیّت خیر، اما با شتاب و بدون بررسی¬های کافی که توسط متخصصین و افراد مجرّب انجام شده باشد، تصمیماتی از قبیل انحلال وزارت منابع طبیعی (1352)، ادغام یا جابحایی ساختاری و جایگاهی مجموعه حاکمیتی «جنگلها، مراتع، آبخیزداری» (1369، 1379)، یا کارکردی آن (اجرای بسیار ناقص بند «ف» ماده 38 برنامه ششم توسعه کشور، و تعطیلی طرح¬های جنگلداری و …) اتخاذ نموده¬ا¬ند، آثار و تبعات زیانباری به وجود آمده که تغییر کاربری، تصرف عرصه جنگل¬ها و مراتع، قاچاق چوب و …. غالب شده و نتیجه بر خلاف نظر و توجیهات متقاضیان این تغییرات، به¬وجود آمده است. لذا سازمانی که برنامه¬های حفاظت، احیاء، توسعه و بهره¬برداری در سطح بیش از 90 درصد از پهنه سرزمین ایران را باید در بازه-های زمانی بین 20 تا یکصد ساله تنظیم کند، در اثر این نوع مصوبات قادر نبوده و نخواهد بود ماموریت¬های حاکمیتی خود را به¬نحو مطلوب اجرا کند. جلوه و مستند این تصمیمات را می¬توان با مقایسه همزمانی و همبستگی نزدیک بین تغییر در ساختار و کارکرد این سازمان با کاهش ظرفیت حفاظتی، تغییرات شدید در پوشش گیاهی، و به تبع آن، از دست رفتن بارش¬های خدادادی، فرسایش خاک و پرشدن زودرس سدها و در طرف دیگر تشدید آثار تغییر اقلیم و خشکسالی در نواحی دستخوش کاهش وسعت و انبوهی جنگل¬ها و مراتع، نقصان و ناترازی¬های نگران¬کننده منابع آب سطحی و پایین رفتن سطح سفره¬های آب زیرزمینی و ….. ملاحظه نمود.
2- در شرایط حاضر که کشور عزیزمان به یُمن وجود رهبری خردمند، ایثار و بصیرت مردم شریف ایران اسلامی، برکت خون شهدای گرانقدر و مدیریت موفق دست¬اندرکاران، شرایط کشور حفظ شده و از بند توطئه¬های رنگارنگ دشمنان رَسته است، جا دارد با تدابیر هوشمندانه برای تحقق اهداف راهبردی نظام که بخشی از آنها مستند تصویب این مصوبه ذکر شده، اولا با ایجاد شکاف به وحدت موجود در اجزای بدنه دولت و حاکمیت تنش و خدشه وارد نشود، ثانیا با اتخاذ تصمیمات یکباره و فاقد بررسی همه¬جانبه، و اعمال تغییر فراگیر در بدنه وزارتی که به پهنای خشکی¬ها و آبهای داخلی و سواحل دریاهای این سرزمین فعالیت و نیروی انسانی دارد، روزنه¬های جدید آسیب بویژه در امنیت غذایی و حفظ منابع طبیعی که پشتوانه و بستر تولید محصولات کشاورزی است، گشوده نشود.
فراگیری این تصمیم را می¬توان در اداراتی که تحت تاثیر این تصمیم یکباره و بدون توجه به ظرفیت مدیریتی، ساختار، امکانات، نیروی انسانی متخصص و اداری، و ظرفیت نظارتی دستگاه مقصد و ادارات جهادکشاورزی استان¬ها دچار دگرگونی می¬شوند، ملاحظه نمود که عبارتند از : سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، سازمان امور اراضی کشور، سازمان حفظ نباتات کشور، سازمان امور عشایری کشور، سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، سازمان شیلات کشور، سازمان چای کشور، سازمان دامپزشکی کشور، سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی (موسسات تحقیقاتی : جنگل¬ها و مراتع، آبخیزداری، محصولات باغی و مرکبات، محصولات زراعی نظیر برنج، گندم، چغندر قند، طیور و محصولات دامی، واکسن و سرم¬سازی، ….)، شرکت مهندسی آب و خاک کشور، شرکت شهرک¬های کشاورزی، شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی، و …..
3- سوال اینجاست که آیا انتقال وظایف، ماموریت و مدیریت از یک دستگاه و همزمان با تنزل سطح سازمانی آن در دستگاه دیگری که ماهیت و ماموریت¬های متعدد و متنوع اما از جنس متفاوتی دارد، جز تضعیف هر دو دستگاه نتیجه¬ای را دربر خواهد داشت؟ اندیشمندان، اساتید، متخصصین و کارشناسان دلسوز کشور منتظر تقویت ظرفیت حفاظتی، تامین کسری نیروهای متخصص و ابزارهای لازم برای : حفاظت، احیا و توسعه جنگل¬ها و مراتع، بهبود مدیریت آبخیزها و معیشت آبخیزنشینان بوده و هستند. لذا بهتر است دولت و شورای عالی اداری کشور موارد یاد شده را در دستور کار خود قرار دهند.
آیا می¬توان وظایف سیاستگذاری و حاکمیتی، مطالعات پایه و امور حفاظتی را از پیکره دستگاه تخصصی در دولت جدا و به بخش غیرحاکمیتی و غیردولتی یا دستگاه دولتی فاقد ساختار و تجربه در این وادی سپرد؟ آیا اینهمه قوانین مصوب کشور که در آنها از مرجعیت سازمان منابع طبیعی نام برده شده با این مصوبه اداری قابل انتقال است؟
4- ضمانت ایجاد نشدن انحراف فقط در نظارت و پایش هوشمند توسط : الف) متخصصین خبره و مجرّب تولید و تحلیل داده¬ها (به¬عنوان مهم¬ترین رکن نظارت)، تحت مدیریت و هدایت نهادهای تخصصی حاکمیتی کشور، ب) فناوری¬های نوین تحت شبکه ستادی، ج) پایش¬های آماری توام حاصل از بررسی عرصه¬ای و فناوری¬های مناسب صحرایی د) مشارکت دادن دانشگاهها و نهادهای مردمی تخصصی در این شبکه نظارت نهفته است. در زمینه نیروی انسانی متبحر، شواهد حاکی از آنست که به¬دلیل بازنشستگی نیروهای زُبده و عدم جایگزینی در مدت مَدید، حداقل نیمی (50 درصد) از پست¬های سازمانی تخصصی این وزارت بویژه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور سال¬های زیادی است که در انتظار جایگزین مناسب¬اند.
5- نکته بعدی اینکه اهداف مورد نظر سازمان پیشنهاد دهنده این مصوبه چرا روی وزارت عظیم جهادکشاورزی متمرکز شده و اینکه چرا همه تغییرات همزمان و یکباره اجرا می¬شوند؟ منطق تجارب موفق این است که در گام نخست و ابتدا زیربخش¬های دارای تبعات کمتر آنهم تحت زمان¬بندی مناسب در دستور کار انجام مطالعات و سپس انتشار شفاف نتایج مطالعات جامع و اخذ بازخورد و نظر متخصصین در دستور کار قرار گیرد. همچنین تجربه ادغام و تفکیک¬های متعدد دستگاه¬ها در دهه¬های اخیر نشان می¬دهد : هرگاه این تغییرات گسترده از مسیر بررسی در مجلس شورای اسلامی گذشته و به¬تصویب رسیده، آسیب و تبعات کمتری داشته و در مراحل بعدی روان¬تر پیش رفته است.
با احترام و آرزوی سلامتی و توفیق
25 مرداد 1404
ضمنا فهرست مشخصات اشخاص حقیقی و حقوقی تاییدکننده مفاد این نامه و مخالفین مصوبه شماره 40739 تاریخ 11 مردادماه 1404سازمان اداری و استخدامی کشور به پیوست به حضور اعلام می¬شود.
مشخصات اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی لغو مصوبه شماره 40739 تاریخ 11 مردادماه 1404سازمان اداری و استخدامی کشور
نام نام خانوادگی تحصیلات تخصص سمت
محمدحسن عصاره دکتری بیوتکنولوژی کشاورزی استاد پژوهش و رییس سابق موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور
حسین رسالتی دکتری منابع طبیعی استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
شعبان شتایی دکتری جنگلداری استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
هادی معیری دکتری مدیریت اکوسیستم جنگل استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
هاشم حبشی دکتری جنگلداری استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
محمد غلامی دکتری منابع آب استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، اندیشکده مطالعات راهبردی امنیت آب
عبدا.. درزی دکتری منابع آب استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ، اندیشکده مطالعات راهبردی امنیت آب
رسول اشرفی¬پور دکتری جنگلداری معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور
کامران پورمقدم دکتری جنگلداری رییس شورای عالی جنگل، مرتع و خاک
کاظم نصرتی نصرآبادی ارشد جنگلداری معاون سابق سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور
و رییس جامعه جنگلبانی ایران
بهزاد انگورج ارشد جنگلداری معاون سابق سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور
اسماعیل حمیدی ارشد جنگلداری عضو سابق شورای عالی جنگل، مرتع و خاک
داود بیات ترک دکتری گیاهپزشکی دانشیار موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور
عباس قمری زارع دکتری اصلاح نباتات دانشیار موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور
یوسف محمدی دکتری اصلاح نباتات دانشیار موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور
حسن اکبری دکتری جنگلداری دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
محمد متینی¬زاده دکتری جنگلداری دانشیار موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور
جواد سوسنی دکتری زیست¬سنجی جنگل دانشیار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان
اصغر فلاح دکتری جنگلداری دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
حسن قلیچ¬نیا دکتری مرتع و آبخیزداری دانشیار موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور
مرتضی نصیری دکتری زراعت رییس سابق موسسه تحقیقات برنج کشور(آمل)
محمد امینی دکتری جنگلداری استادیار سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی کشور و
مدیر عامل انجمن کشاورزان پیشرو
فرزاد بنائی اصل دکتری اصلاح نباتات استادیار موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور
شیرزاد محمدنژاد دکتری جنگلداری استادیار سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی کشور و
رئیس و موسس موسسه مردم نهاد فضای سبز پایدار
هادی رزاقیان دکتری مرتع و آبخیزداری استادیار دانشگاه پیام نور استان مازندران
احسان ساداتی دکتری جنگلداری استادیار سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی کشور
علیرضا زمانیان دکتری مدیریت استادیار دانشگاه پیام نور استان مازندران
علی¬اکبر رضایی دکتری جنگلداری استادیار سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی کشور
شعبانعلی نوروزی دکتری مدیریت استادیار سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی کشور
مسعود نظیفی دکتری جنگلداری استادیار سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی کشور
رمضانعلی خرمی دکتری جنگلداری استادیار سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی کشور
راهب ماهفروزی دکتری مهندسی آب شرکت دانش¬بنیان، نخبه علمی
امین موسوی دکتری مهندسی آب شرکت دانش¬بنیان، نخبه علمی
احمد رجب¬نژاد دکتری دامپزشکی شرکت دانش¬بنیان، آبزی¬پروری و ظیور
محمود ردایی دکتری جنگل¬شناسی رییس گروه تولیدی سازمان مدیریت و برنامه¬ریزی
صفرعلی خواجه ارشد جنگلداری مدیر کل سابق منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان
حسین حسین¬زاده دکتری فضای مجازی و رسانه رییس سازمان سراج مازندران
محمد عموزاد دکتری جنگلداری رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران
سیف¬ا… طالبی دکتری اقتصاد و کارآفرینی مدرس و مشاور در زمینه مدیریت و حکمرانی
علی¬زمان میرآبادی دکتری کشاورزی عضو هیات مدیره انجمن کشاورزان پیشرو
رضا رحمتیان دکتری علوم دامی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی کشور
ولی¬ا… رضایی دکتری مدیریت دولتی شرکت چوب و کاغذ مازندران
فرزین گوران دکتری زراعت عضو هیات مدیره انجمن کشاورزان پیشرو
ایمان مرزبان دکتری بیومکانیک شرکت دانش¬بنیان و
عضو هیات مدیره انجمن کشاورزان پیشرو
رضا پارسا دکتری کشاورزی مدیریت دانش
مجتبی کاویانپور دکتری زمین¬شناسی سازمان زمین¬شناسی کشور
فغان شریفی¬مهر دکتری علوم دامی کارشناس ارشد سازمان جهادکشاورزی مازندران
فرهاد پیشنمازی ارشد کشاورزی کارآفرین، باغدار و تولیدکننده محصولات باغی
حسین اسماعیلی ارشد کشاورزی کارآفرین، باغدار و تولیدکننده محصولات باغی
رضا بیانی ارشد جنگلداری مدیر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور
اسحق اسلامی ارشد شیلات کارآفرین، باغدار و تولیدکننده محصولات شیلاتی و
رییس هیات مدیره انجمن کشاورزان پیشرو
اسماعیل کاظمی ارشد جنگلداری عضو هیات مدیره جامعه جنگلبانی ایران، مازندران
احسان بریمانی ارشد جنگلداری عضو هیات مدیره جامعه جنگلبانی ایران، مازندران
رضا مقدم ارشد جنگلداری عضو جامعه جنگلبانی ایران، مازندران
داریوش عبادی کارشناس مرتع و آبخیزداری مدیر سمن (محیط زیستی) بنیاد ملی مهر پایدار
حسین عبیری ارشد اجتماعی فعال در شبکه سمن¬های زیست¬محیطی کشور
محسن شیریان ارشد مهندسی عمران فعال در شبکه سمن¬های زیست¬محیطی کشور
رضا رستمی ارشد مدیریت مدیر عامل اتحادیه صنایع تبدیلی و تکمیلی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰