فرماندار ساری گفت: مدرسه‌ی صلح نه صرفاً مکانی برای انتقال دانش بلکه فضایی برای پرورش همدلی، گفتگو و احترام به تفاوت هاست.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۸:۲۰
کد خبر : 7994

سمیه کریمی-صدای نکا؛ محمدعلی نوبخت فرماندار ساری هفته معلم امسال نیز به پایان رسید و فرصت مغتنمی برای باز تعریف جایگاه والای معلم در شکل دادن به فردای کشور بود. در سخنرانی هایی که در این هفته و در راستای تجلیل و تکریم از مقام معلمان عزیز داشتم درباره *مدرسه صلح و معلم صلح ساز* نکاتی را در حد بضاعت دانش آموزی ام بیان نمودم و برضرورت *پرورش نسلی مداراگر و وطن دوست* مطالبی را مطرح کردم.

مدرسه‌ی صلح نه صرفاً مکانی برای انتقال دانش بلکه فضایی برای پرورش همدلی، گفتگو و احترام به تفاوت هاست و معلمان با تاثیر بر خلق فرهنگ مدرسه ای صلح آمیز و آموزش مهارت‌های حل تعارض می‌توانند فضای مثبت و حمایتی فراهم و در تاسیس نهادی که در آن همه جانبه گرایی، همدلی و احترام به تفاوت ها در بطن برنامه های درسی و فعالیت فوق برنامه و ایجاد فضایی باز برای بیان دیدگاه ها در تقویت روح همکاری در دانش آموزان کمک کنند. معلمان بعنوان رهبران تربیتی نقش کلیدی در پرورش شهروندان صلح طلب و مسئول ایفا می‌کنند. از این‌رو، روش های کاربردی برای تبدیل کلاس و مدرسه به محیط مساعد برای پرورش فرهنگ صلح، به شرح زیر است:

*۱_ ایجاد جوی امن و اعتمادساز*

*۲_آموزش مهارت های حل تعارض*

*۳_ نصب تابلوهای توافق نامه*

*۴_ تلفیق صلح در برنامه های روزمره*

*۵_بازی های همکاری محور*

*۶_ تشکیل کمیته و نمایشگاه صلح در مدارس*

*۷_ الگوسازی و تقویت رفتار صلح جویانه*

از آنجا که نسل امروز، فردای ایران را می سازد و دانش آموزی که در مدرسه صلح بزرگ شده در زندگی اجتماعی گفتگو، توافق و تفاهم را به جای خشونت برمی‌گزیند و پیشنهادگری و ابتکار را جایگزین نزاع قدرت می کند لذا نقش معلمِ صلح ساز فراتر از آموزگار دروس، الگویی زنده از رفتار صلح جویانه است. معلم صلح ساز، *معمارِ همزیستی و امیدبخشِ فردایی روشن* است و می توان با گسترش مدرسه صلح و حمایت از جوانان خلاق و مسئول، نسلی متعهد به وفاق، همدلی و عدالت پرورش و ستون های توسعه پایدار و مسیر دموکراسی را مستحکم کرد لذا برای دست یابی به چنین چشم اندازی، نظام آموزش و پرورش و دلسوزان این حوزه باید گام های بنیادین بردارند؛ از جمله:

*۱_اصلاح برنامه های درسی به نحوی که مهارت های صلح آموزی، تفکر انتقادی و کار تیمی به صورت میان رشته ای و کاربردی تدریس شوند.*

*۲_توانمندسازی معلمان از طریق دوره های تخصصی صلح و انضباط مثبت.*

*۳_گسترش فعالیت های فوق برنامه مانند باشگاه های وفاق و پروژه های اجتماعی_فرهنگی*

*۴_ارزیابی و پایش مستمر نتایج آموزش صلح در شاخص های رفتاری و اجتماعی دانش آموزان.*

لذا با اتخاذ چنین تدابیری و سرمایه گذاری هوشمندانه در ارتقای نیروی انسانی مدرسه محور، قادر خواهیم بود در آینده ای نزدیک جامعه ای پویا، مبتکر و مداراگر را تحویل دهیم؛ نسلی که میراث دار فرهنگ، حافظ هویت ملی و پیشگام توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور در مسیر پیشرفت، عقلانیت و معنویت ایران خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.